Simptom, Punca Vertigo dan Cara Mengatasinya

Vertigo dan Cara Mengatasinya. Entri kali ni Kak Tun nak share mengenai Simptom, Punca Vertigo dan Cara Mengatasinya. Teringat masa Kak Tun kecik-kecik dulu rajin main pusing-pusing setempat. Lepas tu pening. Kita pun jatuh rebah la ke bumi dengan kepala yang masih tiong tiong pusing tu. Pandangan pun berpusing-pusing. Masa kecik-kecik dulu seronok la main cam tu. Kalau dah umur 30, 40, 50 an suka lagi main-main pusing cam tu…something wrong la….kih kih kih

“Anda pernah rasa telinga berdengung, pandangan menjadi pusing, berjalan terasa terhuyung-hayang?”

“Anda sering merasa pening bila bangun pagi tetapi tidak tahu punca dan cara nak mengatasinya?”

Vertigo dan Cara Mengatasinya

Dunia ni rasa bagaikan berputar! Haaa…..macam tu la pesakit Vertigo rasa tau. Boleh mengakibatkan tidak stabil, jatuh dan pitam. Bayangkan la kalau kita jalan sensorang atau tinggal rumah sensorang di kala terkena Vertigo. Bahaya kan? Jatuh pulak terkena bucu meja ke…. Nauzubillah…

7 SIMPTOM VERTIGO DAN CARA MENGATASINYA

Macamana nak kenalpasti kita ni kena Vertigo atau bukan? Beberapa simptom boleh bantu untuk kenal pasti. Antaranya :

1. Rasa persekitaran/ pandangan berpusing sedangkan kita duduk diam je.
2. Rasa loya-loya
3. Nak muntah
4. Bila berjalan rasa tak stabil
5. Bila kita bergerak, keadaan diri akan menjadi semakin teruk
6. Jalan terhuyung-hayang
7. Denyutan jantung yang cepat

 

PUNCA VERTIGO DAN CARA MENGATASINYA

Vertigo adalah penyakit ketidakseimbangan dalam telinga yang menyerang tidak kira usia. Ada yang masih remaja dah menghidapi Vertigo. Pening bagi penderita Vertigo kebiasaannya terjadi pada waktu bangun pagi. Setahu Kak Tun penderita Vertigo ni sampai tahap takut nak bergerak. Vertigo dan cara mengatasinya.

Banyak sebab menjadi punca berlakunya Vertigo :

1. Jangkitan telinga tengah dimana cecair terkumpul menyebabkan masalah dengung dan bunyi dalam telinga atau dikenali sebagai penyakit Meniere
2. Masalah dengan reseptor keseimbangan dalam telinga
3. Keradangan dalam telinga dalam disebabkan oleh jangkitan virus atau bakteria
4. Tumor
5. Pengurangan aliran darah ke pangkal otak
6. Kecederaan leher
7. Sakit kepala migrain
8. Kecederaan kepala akibat kemalangan atau selepas pembedahan kepala yang mengganggu sistem vestibular
9. Komplikasi diabetes

Bila baca artikel-artikel yang berkenaan dengan Vertigo ni, Kak Tun boleh buat kesimpulan yang punca masalah Vertigo ni ada 2 kategori :

1. Vertigo periferi : adalah disebabkan masalah pada bahagian dalam telinga dan juga masalah pada bahagian saraf yang menghantar maklumat ke otak

2. Vertigo berpusat : pula adalah masalah pada bahagian otak terutamanya bahagian cerebellum yang mengawal keseimbangan badan.

 

VERTIGO DAN CARA MENGATASINYA DENGAN MUDAH DAN BERKESAN

Dah tahu simptom, punca Vertigo, Kak Tun  nak share pulak beberapa cara mengatasi Vertigo dengan mudah dan berkesan. Apa pun kenali Vertigo dan cara mengatasinya pasti mudah.

1. Meletakkan kepala lebih tinggi dari badan ketika sedang duduk atau berbaring. Elak menunduk atau posisi kepala dan badan sejajar
2. Menggerakkan kepala secara perlahan, sebaiknya sebelum berdiri dari tempat tidur seeloknya duduk terlebih dahulu supaya pergerakan yang dilakukan oleh badan tidak terlalu drastik.
3. Pengambilan ubat-ubatan atas nasihat doktor
4. Terapi fizikal seperti senaman yoga, tai chi, senaman dengan pergerakan kepala yang mudah. Ia juga bergantung kepada kemampuan fizikal individu.
5. Mengurangkan makanan yang masin dalam pemakanan harian.
6. Melengkapkan keperluan air kosong harian badan i.e. 25kg berat badan memerlukan 1 liter air
7. Istirehat yang cukup dengan mendisiplinkan diri tidur pada waktunya dan cukupkan jam tidur harian. 
8. Pengambilan nutrisi yang lengkap untuk kesihatan yang optimum.

VERTIGO DAN CARA MENGATASINYA MELALUI PENGAMBILAN NUTRISI

Masalah vertigo adalah berkaitan dengan sistem saraf. Sistem saraf yang sihat dan pengambilan nutrisi yang cukup dan lengkap adalah sangat penting untuk menjalankan fungsi di dalam badan secara optimum. Dengan rangkaian nutrisi Shaklee ia dapat membantu mengekalkan sistem saraf daripada gangguan radikal bebas yang merosakkan sel tubuh.

 

Vertigo dan Cara Mengatasinya

Vivix bantu mak yang menderita penyakit Vertigo

Vertigo dan Cara Mengatasinya

Pening dah hilang dengan Vivix

Vertigo dan Cara Mengatasinya

Testimoni Vivix Vertigo. Diserang Vertigo akibat dari resdung teruk hingga rosakkan saraf pendengaran

1. Vivix

Penemuan saintifik yang hebat dari Shaklee dengan ramuan semulajadi yang mengandungi antioksidan yang teramat tinggi dan lebih kukuh.

Menggalakkan pembentukan baru Mitochondria yang sangat penting untuk pemulihan sistem saraf akibat Vertigo. Apabila mitochondria (penjana tenaga) didalam sel menurun fungsi sel turut menurun.
Vivix juga meningkatkan fungsi imun badan untuk melawan jangkitan virus dan bakteria, membantu pengaliran darah yang lancar untuk sistem saraf yang sihat, merendahkan tekanan darah, merendahkan kolestrol, memberi perlindungan terhadap penyakit kardiovaskular, jantung termasuk strok.
Melambatkan pembentukan protein AGE (advanced glycation end product) yang boleh mengganggu keutuhan sel.

2. BComplex

BComplex mengandungi kesemua 8 vitamin penting yang sangat diperlukan oleh badan. B6 yang ada di dalam BComplex sangat penting untuk memastikan kesihatan fungsi sistem saraf pusat, membantu peredaran darah yang lebih lancar sekali gus meredakan sakit kepala, pening, loya dan muntah akibat gangguan vertigo.

3. Vita-lea Iron Formula

Mengimbangi vitamin dan mineral serta elemen penting dalam pada sistem saraf. Sangat membantu dalam stimulasi metabolisma badan dan pelengkap nutrisi dimana mengandungi 30 nutrisi lengkap, 12 vitamin dan 7 penting.

4. Peppermint Ginger Plus

Membantu melegakan kepala yang berpusing seperti vertigo, membekalkan lebih oksigen ke otak untuk pesakit vertigo merasa lebih tenang, melegakan ketidakselesaan kepala dan loya.

5. Sustained Release Vitamin C

Mempertingkatkan peredaran darah dan membina sel darah yang lebih sihat untuk penyerapan zat besi yang lebih baik. Sangat penting untuk pesakit vertigo mempertingkatkan kualiti tidur dan menghalang keresahan atau kekeliruan yang teruk.

6. Lecithin

Diperlukan dalam fungsi saraf dan fungsi otak dengan membekalkan kolin untuk saraf penghubung bagi mempertingkatkan sistem saraf yang lemah. Mempertingkatkan proses pertuturan dan membaiki daya ingatan pesakit Vertigo.

7. Ostematrix

Mengandungi kalsium, magnesium, fosforus dan vitamin D, zinc, kuprum, manganes dan boron. Nutrien-nutrien ini penting untuk membantu pesakit vertigo yang mempunyai masalah cecair terkumpul di telinga tengah dan membantu peredaran darah ke jantung dengan lebih baik.

Tiada jalan pintas untuk sihat. Apa yang kita makan hari ini akan menentukan kesihatan kita 10 tahun akan datang.

Klik Sini Untuk Rawat Vertigo Dengan Mudah dan Berkesan

Semoga sedikit perkongsian dari Kak Tun bermanfaat untuk semua dan jika anda ingin mendapatkan produk Shaklee atau menyertai Shaklee boleh hubungi Kak Tun dan Kak Tun akan membantu anda untuk turut sama berjaya.

 

Kak Tun Azah Aziz
SID 1166512

01137007328

 

 

 

Posted in: Uncategorized

About the Author:

Post a Comment